انتشار در تلگرام

صنعت مرغ گوشتی امریکا با وجود کووید 19

جهان طی ماههای اخیر تغییرات چشمگیری داشته است. ویروس کرونا از چین شروع و سپس تقریباً در تمام دنیا شیوع پیدا کرد. رستوران ها ، خطوط هوایی و هواپیماها و بسیاری مشاغل تعطیل و متوقف شده اند؛ اقتصاد دنیا در لبۀ سقوط آزاد است و خروج از این وضعیت کابوس وار تقریباً نامشخص است. ولی پیش بینی احتمالی اینست که وضعیت اقتصادی در اکثر کشورهای جهان از وضعیت ازهم گسیختگی کنونی تا آخر سال میلادی به سمت طبیعی و نرمال خود برود.
اما سؤال مهم اینست که این خسارت وارده به اقتصاد جهان تا چه مدت طول خواهد کشید. آیا به همان سرعتی که به سمت رکود کشیده شده، به سوی بهبودی هم خواهد رفت؟ در واقع سقوط سریع اقتصاد جهان، بازار بورس و بسیاری اقلام را تحت تأثیر خود قرار داد. بهای برخی مواد اولیه و خام مثل نفت ، مس ، سنگ آهن ، نیکل ، آلومینیوم و گاز مایع سقوط کرد. کارخانه داران و تولید کنندگان و شرکت های معدن کار نمی دانند تا کی باید کار را تعطیل کنند.
صنعت گوشت مرغ نیز در همان ابتدا با 3 مشکل مواجه گشت عرضه و تأمین مصرف کنندگان، تقاضا از سوی صنایع خدمات غذایی، و چشم انداز صادرات در آینده. عرضۀ گوشت به دنبال شیوع ویروس کرونا با مشکل مواجه بود؛ کارخانجات فراوری می بایست صدها نیروی کار انسانی را گرد هم جمع می کرد تا تولید داشته باشند اما همین حضور آنها منجر به سرایت بیشتر ویروس می شد.
 
ذرت
اگر چه برداشت ذرت سال 2019 خیلی خوب نبود اما بد هم نبود. برآورد وزارت کشاورزی امریکا اینست که برداشت ذرت در پاییز گذشته با 168 بوشل / جریب در مقایسه با رقم سال گذشته (176 بوشل) کاهش داشته است. آخرین موجودی و ذخائر ذرت تا 31 آگوست 2020 تنها اندکی کمتر از سال گذشته خواهد بود و بهای ذرت در طول سال زراعی مشابه سال گذشته خواهد بود. کاهش موجودی انبار در سال جاری با کاشت قوی تر و بیشتر در سال آینده حتماً قابل جبران خواهد بود البته مشروط بر مساعد بودن شرایط آب و هوایی و میزان جریب بالاتر زمین های زراعی. از سوی دیگر، با شیوع ویروس کرونا و کاهش تقاضا برای صادرات و مصرف دامی و از همه مهم تر کاهش تقاضا از سوی کارخانجات اتانول، کاهش بیشتر بها را هم در سال 2020 شاهد خواهیم بود.