انتشار در تلگرام

ضرر ۴ هزار میلیارد تومانی به دلیل هدر رفت نهاده دامی

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان: توزیع نامناسب نهاده دامی از سوی دولت، باعث افزایش واردات نهاده دامی شد و ۴ هزار میلیارد تومان به کشور ضرر وارد کرد.
ضرر ۴ هزار میلیارد تومانی به دلیل هدر رفت نهاده دامیآقای مجید موافق قدیری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، افزود: بیش از ۷۰ سال است در همه جای دنیا نهاده‌های دامی نخست به کارخانه‌های خوراک دام سپرده می‌شود تا با اضافه کردن ریزمغذی ها، بهره وری آن بالا رفته و باعث افزایش بهره وری در تولید محصولات پروتئینی شود.
رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان اضافه کرد: از زمان ایجاد سامانه بازارگاه، متاسفانه کارخانه‌های خوراک دام ایران سهمیه‌ای از این سامانه دریافت نکردن و یا اگر هم دریافت کردند آنقدر ناچیز بوده که امکان ادامه تولید و فعالیت را نداشته اند در حالیکه همین نهاده به جای سپرده شدن به کارخانه‌های خوراک دام، در سامانه بازارگاه به صورت مستقیم در اختیار حدود ۳۰ هزار پرورش دهنده قرار می‌گیرد تا آن‌ها نهاده را اصطلاحا به صورت خام در دامداری‌ها مصرف کنند.
قدیری تاکید کرد: مصرف نهاده به صورت خام باعث می‌شود تا به طور متوسط برای مثال در تولید مرغ در هر سیکل نیم کیلو خوراک بیشتر به دام داده شود، اما گوشت، تخم مرغ و شیر کمتری از دام گرفته شود.
وی گفت: در همه جای دنیا، دامداران در تلاش هستند تا ضریب تبدیل را به ۱/۲ برسانند که البته در ایران هم در صنعت‌های توسعه ایی، این برنامه ریزی وجود دارد، اما وقتی نهاده به صورت خام در اختیار دامدار قرار می‌گیرد ضریب تبدیل حداقل به ۲/۱ افزایش می‌یابد این به این معنی است که برای مثال در یک سیکل تولید گوشت مرغ به جای اینکه ۱/۲ کیلوگرم به مرغ دانه داده شود تا به وزن یک کیلوگرم برسد در ایران ۲/۱ کیلوگرم برای یک کیلو گوشت مرغ به دام خوراک داده می‌شود.
قدیری افزود: این افزایش مصرف و دریافت محصول کمتر، در نهایت باعث واردات اضافه حدود یک میلیون تن نهاده دام در سال می‌شود که در حال حاضر با این روش، ضرر ۴ هزار میلیارد تومانی در حوزه واردات این کالا بر دوش کشور است.
رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان گفت: سامانه بازارگاه به جای اینکه نهاده را بین ۶۰۰ کارخانه تولید خوراک دام توزیع کند که قطعا نظارت بر آن‌ها کار راحت تری است هم اکنون نهاده را بین حدود ۳۰ هزار دامدار توزیع می‌کند که نتیجه اش می‌شود دامدارانی که گا‌ها در سیکل تولید نیستند، اما نهاده یارانه‌ای خود را از سامانه گرفته و در بازار آزاد به قیمت بالاتر به فروش می‌رساند.