انتشار در تلگرام

توقف عرضه نهاده های خام به دامداران

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان این که عرضه نهاده های دامی وارداتی به صورت خام به تولید کنندگان دام و طیور متوقف می شود گفت: مقرر شده که این محصولات به صورت خوراک دام آماده در اختیار این بخش قرار گیرد که منجر به صرفه جویی ۱۳ درصدی خواهد شد. 
صفرعلی ماکنعلی رئیس سازمان دامپزشکی کشور امروز در نشست خبری اظهار کرد: مصرف سرانه مرغ در کشور  سالانه 32 کیلوگرم  است و همچنین ایران با تولید یک میلیون و 40 هزار تن تخم مرغ رتبه 9  بزرگترین تولید کننده دنیا را در اختیار دارد.
وی افزود: ایران تا سال 96 سالانه 3500 تن تخم مرغ وارد می کرد  اما اکنون یکی از ارزان ترین ماده های پروتئینی دنیا را در اختیار مصرف کنندگان داخلی قرار داده ایم.
وی تصریح کرد: بر اساس برنا‌مه ها، دولت به دنبال افزایش سرانه 32 و نیم کیلوگرمی مصرف مرغ در کشور نیست بلکه برنامه ریزی شده است که سرانه مصرف گوشت قرمز در کشور ارتقا یابد.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه خام فروشی نهاده‌های دامی به تولید کنندگان دام و طیور متوقف می‌شود  گفت: بر این اساس این نهادها در اختیار کارخانه های خوراک دام  قرار می گیرد تا با تبدیل آنها به خوراک آماده این محصول با شرایطی کیفی بهری در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرد.
وی تصریح کرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده با تحقق این امر 13 درصد در  مصرف نهاده های دامی در کشور صرفه جویی انجام میشود.
وی اظهار داشت: اگر نهاده ها در کارخانه های خوراک دام تبدیل و آماده مصرف شود و از  خام‌فروشی جلوگیری به عمل  آید؛ ضریب تبدیل مصرف این محصولات بهبود می یابد به طوری که می توان اظهار داشت که از نه و نیم میلیون تن ذرت مصرفی در کشور سالانه یک میلیون تومان صرفه‌جویی به عمل می آید.
ماکنعلی اضافه کرد: 25 میلیون تن ظرفیت تبدیل خوراک دام  در کارخانه های خوراک دام کشور وجود دارد که پاسخگوی نیاز فعلی است.
خدمات مراکز درمانی دامپزشکی مانند مراکز پزشکی سلامت محور است
این مقام مسئول همچنین در ارتباط با بسته شدن مراکز درمانی دامپزشکی اظهار کرد: اقدام شهرداری تهران برای گذاشتن جدول و نیوجرسی در مقابل مراکز درمانی دامپزشکی  را در جلسه ای در مجلس با حضور شهرداری تهران، نظام دامپزشکی کشور و سازمان  دامپزشکی برگزار کردیم  و مقرر شد که شهرداری پیگیری کند آیا فعالیتهای مراکز درمانی دامپزشکی حول محور فعالیت‌های سلامت محور به حساب می آیند یا خیر اما بر اساس اطلاعات واصله این پیگیری ها جواب نداده است.
وی افزود: با توجه به اینکه فعالیت های مراکز درمانی دامپزشکی سلامت‌محور است، نامه‌ای به شهرداری تهران نوشتم و پیگیر آن هستیم که از مشکلات این بخش رفع شود.
ماکنعلی اظهار کرد: دلیل تمام این اتفاقات و پلمپ شدن مراکز درمانی دامپزشکی بروز بیماری کووید 19 است که شهرداری تهران نیز بر اساس تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا اقدام به پلمب مراکز درمانی دامپزشکی می کند که امیدواریم مشکل این بخش نیز رفع شود.
مشکلات تامین ارز داروهای دامپزشکی
 وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت ارز اختصاصی به واردات داروهای دامپزشکی و مکمل های تولید اظهار کرد: ما در سازمان دامپزشکی در جریان اختصاص یا حذف اختصاص این ارز قرار نگرفتیم و مسئولیت مستقیم نیز در این ارتباط نداریم اما بر اساس وضعیت تولید انجام شده مشخص است که تابه امروز  مشکلی برای تامین نیاز بخش تولید نداشتیم.
وی یادآور شد: 75 درصد واکسنهای طیور در کشور از محل واردات تامین می شود اما در بخش واکسن ها دام 90 درصد خودکفا هستیم.
رئیس سازمان دامپزشکش کشور ادامه داد: مواد اولیه واکسن های دامی نیز وارداتی است که این امر پیچیدگی برای بخش تولید ایجاد خواهد کرد اما بر اساس اطلاعات موجود تا به امروز این نیازمندی تامین شده و در بازار مشکلی برای تامین مواد پروتئینی موجود نیست.
جوجه کُشی برای فشار به حاکمیت بود/ برخورد با جوجه کُشها
ماکنعلی همچنین در واکنش به جوجه کُشی صورت گرفته در کشور در ماه های های گذشته اظهار داشت:  جوجه کشی که در  گذشته در کشور رخ داد برای ایجاد فشار به حاکمیت بود که ما نیز آن افراد را شناسایی کردیم و برخورد لازم با آنها صورت گرفت؛ این اتفاق در دو منطقه کشور صورت گرفته شده بود.
وزیر سه مرتبه برای تامین ارز  داروهای دامپزشکی پیش همتی رفت
وی درباره مشکلات تامین ارز داروهای دامپزشکی اظهار داشت: برای تامین کالاهای مصرفی بخش دارو و واکسن های دامپزشکی و مکمل‌ها  وزیر جهاد کشاورزی سه مرتبه با رئیس کل بانک مرکزی مذاکره داشت همچنین مذاکراتی نیز با وزیر صنعت، معدن و تجارت داشته است تا مشکل داروهای رسوبی دامپزشکی در گمرک رفع شود.
تب کریمه کنگو امسال تلفات نداشته است
وی در پاسخ به سوال تسنیم در ارتباط با وضعیت بروز بیماری تب کریمه-کنگو در  سال جاری  گفت: در ارتباط  با رصد و پایش این بیماری هماهنگی با وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در حال انجام است.
 وی افزود :بر این اساس سازمان دامپزشکی علاوه بر ترویج و آموزش در روستاها و مراکز تولید، اقدامات پیشگیرانه نیز مانند سمپاشی مراکز تولید در دست اقدام دارد.
 وی یادآور شد که بیماری تب کریمه کنگو تبدیل به یک بیماری معمول در کشور شده است و با ورود به فصل گرما بروز می کند اما تعداد تلفات و ابتلای افراد به بیماری توسط شبکه های اجتماعی بزرگ میشود.
وی اظهار داشت: در سال جاری تنها  چند مورد از ابتلا به این بیماری توسط وزارت بهداشت شناسایی شده است اما خوشبختانه تلفات در این ارتباط نداشتیم.