انتشار در تلگرام

گزارشی از مجمع فوق العاده انجمن صنفی توزیع‌کنندگان نهاده‌های دام، طیور و آبزیان

اولین مجمع فوق‌العاده انجمن صنفی توزیع‌کنندگان نهاده‌های دام، طیور و آبزیان دوشنبه 30دیماه، با حضور اکثریت قریب به اتفاق اعضا برگزار شد. انجمن صنفی توزیع‌کنندگان نهاده‌های دام، طیور و آبزیان به عنوان تنها تشکل توزیع نهاده در کشور ، در اساسنامه خود حوزه فعالیتش را استان تهران انتخاب کرده بود، اما بعد از گذشت کمتر از یک سال از فعالیت و بنا بر درخواست‌های فراوان به این نتیجه رسید که با تغییر در اساسنامه، سراسر کشور را پوشش دهد و همین موضوع اصلی‌ترین دلیل تشکیل مجمع فوق‌العاده این انجمن بود.
در این جلسه حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی، نماینده ولی فقیه در وزارت جهادکشاورزی و همچنین مهندس علی ابراهیمی، سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس به عنوان میهمان ویژه، مشکلات بخش کشاورزی و مخصوصا انجمن توزیع‌کنندگان نهاده‌های دامی را مورد بررسی قرار دادند.
در کنار موضوع دستور جلسه که به اتفاق آرا موردتصویب قرار گرفت تا انجمن توزیع کنندگان نهاده های دام و طیور بتواند در سطح کشور فعالیت کند ، برخی مشکلات این صنف نیز در جلسه مجمع مطرح و راهکارهای رفع آن مورد بررسی قرار گرفت که  از جمله مهم‌ترین آنها بررسی مشکلات ایجاد شده توسط سامانه «بازارگاه» بود؛ سامانه‌ای که تقریبا همه اعضا از عملکرد آن گلایه‌مند بودند. وزارت جهاد کشاورزی با همراهی بانک کشاورزی و بنابر دستور ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز سامانه‌ای برای خرید و فروش نهاده‌های(فعلا در مورد کنجاله سویا) دام و طیور و آبزیان طراحی کرده که خرید و فروش این نهاده‌ها از طریق آن انجام شود.

{content_embded_banner}
اما اعضای انجمن توزیع کنندگان نهاده های دام و طیور و آبزیان معتقد هستند که  با توجه به ناکارآمدی این سامانه در توزیع نهاده‌ها و اختلالی که ایجاد کرده ، بسیار محتمل است که به دلیل توزیع نامناسب نهاده‌ها، تولید کافی مواد پروتئینی برای شب عید در کشور دچار مشکل شود. از طرفی نیز تا زمانی که نهاده‌ای مانند کنجاله سویا، زیرقیمت مصوب به دست مصرف‌کننده می‌رسد، دلیلی برای نگرانی از قاچاق و سوءاستفاده وجود ندارد و لزومی به استفاده از این سامانه نیست.
به همین دلایل و به علت نقص‌های فنی موجود در این سامانه، اعضای انجمن از وزارتخانه انتظار دارند که حداقل فعالیت در این سامانه را تا آخر امسال به تعویق بیندازند و پس از اصلاح در ساختار آن و رفع ایرادها، دوباره راه‌اندازی شود. از جمله مشکلات دیگری که اعضای انجمن از آن گلایه داشتند، انحصار بانک کشاورزی در استفاده از سامانه «بازارگاه» است؛ چراکه این موضوع باعث مشکلاتی برای اعضای انجمن می‌شود. مثلا عده زیادی از تولید کنندگان مانند مرغداران و دامداران دارای معوقات بانکی در بانک کشاورزی هستند و چون باید مبالغ خرید و فروش نهاده به این سامانه واریز شود، در استفاده از آن تردید خواهند داشت.