انتشار در تلگرام

لزوم خوداتکایی در تولید آنزیم‌ها و ریزمغذی‌های خوراک دام و طیور

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: تمام ریزمغذی‌های وارداتی صنعت دام و طیور حدود ۵۰۰ میلیون دلار برای کشور هزینه دارد اما از آنجایی که از اجزای اصلی جیره دام و طیور محسوب می‌شوند، اگر کمبودی در واردات آن ایجاد شود، باعث ایجاد اختلال در تولید داخل می‌شود، بنابراین خود اتکایی در تولید این آنزیم‌ها می‌تواند بسیار ارزشمند باشد.
 در رابطه با تاثیر ریزمغذی‌ها بر خوراک دام اظهار کرد: قسمت عمده خوراک دام که حدود ۹۶تا ۹۸درصد را شامل می‌شود، ذرت، کنجاله سویا و مکمل‌های پروتئینی است.
وی افزود: بخش دیگری از جیره که نقش بسیار مهمی در جیره دارد ریز مغذی‌ها هستند مانند، ویتامین‌ها و مواد معدنی که علاوه بر اثرات تغذیه‌ای بر سلامتی دام هم تاثیرگذار هستند.
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: نقش آنزیم‌ها و ریزمغذی‌ها در جیره طیور و گاوهای شیری پرتولید این است که قسمتی از فسفری که وارد جیره طیور می‌شود برای پرندگان قابل هضم نیست و غیرقابل استفاده دفع می‌شود، بنابراین برای جذب این فسفر در بدن طیور، آنزیم فیتاز استفاده می‌شود که علاوه بر آزاد کردن فسفر در بدن پرندگان، قسمتی از انرژی جیره را هم آزاد می‌کند.
وی افزود: مقدار بالایی از آنزیم فیتاز موجود در کشور، وارداتی بود که با افتتاح کارخانه‌ تولید آنزیم و ریزمغدی بن دا در دهه فجر، امیدواریم نیازمان به واردات به طور کامل برطرف شود.
رضایی تأکید کرد: تمام ریزمغذی‌های وارداتی صنعت دام و طیور حدود ۵۰۰ میلیون دلار برای کشور  هزینه دارد اما از آنجایی که از اجزای اصلی جیره دام و طیور محسوب می‌شوند، اگر کمبودی در واردات آن ایجاد شود، باعث ایجاد اختلال در تولید داخل می‌شود، بنابراین خود اتکایی در تولید این آنزیم‌ها می‌تواند بسیار ارزشمند باشد.