انتشار در تلگرام

ایمن سازی طیور آذربایجان‌غربی در برابر نیوکاسل

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌غربی گفت: ۷۷۰ هزار قطعه طیور بومی و روستایی در این استان به صورت رایگان در برابر بیماری نیوکاسل ایمن‌سازی شدند.
کامیار داهیم با اعلام پایان مایه‌کوبی طیور بومی و روستایی علیه بیماری نیوکاسل در استان افزود: در اجرای طرح ملی واکسیناسیون طیور بومی و روستایی علیه این بیماری ۸۰۰ هزار دُز واکسن مورد استفاده قرار گرفت.
وی با اشاره به اینکه این طرح بر اساس وظایف قانونی سازمان دامپزشکی کشور در مبارزه با بیماری‌های دامی و جلوگیری از سرایت و انتشار آنها انجام شد،اضافه کرد: هدف از اجرای این طرح کنترل و پیشگیری از بیماری نیوکاسل در طیور بومی و  روستایی، جلوگیری از انتشار بیماری به واحدهای صنعتی، کاهش خسارت ناشی از بیماری نیوکاسل و کمک به اقتصاد خانوارهای روستایی است.

داهیم اظهارکرد: واکسیناسیون طیور روستایی و بومی بر علیه بیماری نیوکاسل با استفاده از توان فنی، تخصصی، نظارتی و پشتیبانی اداره کل دامپزشکی در سطح استان انجام و مرحله اول آن به پایان رسید.
وی اضافه کرد: بیماری نیوکاسل یکی از بیماری‌های مهم و خطرناک طیور است که هر ساله خسارت‌هایی را به مرغداران صنعتی و روستایی وارد می‌کند و در صورت بروز و کنترل نکردن آن جمعیت طیور صنعتی استان را با خسارت سنگینی مواجه خواهد کرد که واکسیناسیون طیور از اصلی‌ترین راه‌های پیشگیری از این بیماری است.
داهیم اظهار کرد:  تقریبا همه پرندگان در سنین مختلف به این بیماری مبتلا می‌شوند که در برخی موارد بدون بروز علائم و نشانه موجب مرگ طیور شده‌ است.
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌غربی اضافه کرد: این طرح با همکاری دهیاری‌ها و بخشداری‌ها به صورت رایگان و به صورت آشامیدنی انجام می‌شود تا سرمایه‌های مزارع صنعتی و تولیدکنندگان گوشت و تخم‌مرغ به خوبی حفظ شود.
این مسئول ادامه داد: نیوکاسل یک بیماری ویروسی است و در زمان وقوع به دلیل سرعت بالای انتشار بیماری در جمعیت طیور صنعتی و بومی نمی‌توان درمان خاصی انجام داد و برای پیشگیری از این بیماری باید تمام طیور واکسینه شوند.

گفتنی است؛ نیوکاسل از بیماری های مسری طیور است؛ عامل این بیماری ویروسی از خانواده پارامیکسوویریده است که در مدت ۳۰ دقیقه در دمای ۶۰ درجه سانتی‌گراد و در مدت زمان سه ساعت در ۵۶ درجه سانتی‌گراد غیرفعال می‌شود.
این ویروس در PH اسیدی توانایی مقاومت ندارد و غیرفعال می‌شود ولی عامل این بیماری برای مدت زمان نسبتا طولانی در مدفوع زنده می‌ماند.
بسیاری از گونه‌های پرندگان وحشی و اهلی میزبان این بیماری هستند و در این میان مرغ‌ها آسیب‌پذیرترین و مستعدترین پرندگان در برابر این بیماری بوده و اردک و بوقلمون کمترین آسیب‌پذیری را در برابر بیماری نیوکاسل دارند.