انتشار در تلگرام

اختصاص سالانه 350 میلیارد تومان تسهیلات به مکانیزاسیون دام، طیور و آبزی‌پروری

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی گفت: سالانه 250 تا 350 میلیارد تومان تسهیلات مطابق برنامه جامع مکانیزاسیون در اختیار تولیدکنندگان ماشین آلات و تجهیزات حوزه دام، طیور و آبرزی‌پروری قرار می‌گیرد.
کامبیز عباسی رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی، در رابطه با دستگا‌ه‌های مکانیزه برای تولیدات دامی اظهار کرد: در حوزه مکانیزاسیون دام، طیور و آبزی‌پروری هم اولویت‌هایی مانند دان‌خوری‌های اتوماتیک، سیستم‌های تهویه، کنترلرهای مرکزی، مکانیزم‌های نوین در شیوه شیردوشی‌، تصفیه‌کننده‌ و ضدعفونی‌کننده‌های آب را تعیین کردیم که در سایت مرکز توسعه مکانیزاسیون قرارگرفته و متقاضیان بسیاری هم برای این دستگاه‌ها درخواست داده‌اند.
وی با اشاره به اعتبار اختصاص یافته به ماشین‌آلات صنعت تولیدات دامی خاطرنشان کرد: 15 تا 20 درصد از خط اعتباری مکانیزاسیون به ماشین‌آلات دام، طیور و آبزی‌پروری تخصیص پیدا می‌کند و به‌صورت پایدار، سالانه 250 تا 350 میلیارد تومان تسهیلات مطابق برنامه جامع مکانیزاسیون در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد.
عباسی با تاکید بر اینکه بیش از 90 درصد از نیازهای ماشینی بخش کشاورزی در داخل تولید می‌شود، تصریح کرد: تنها در 10 درصد از موارد نیازمند واردات هستیم.
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی با اشاره به توانایی صادراتی ماشین آلات کشاورزی اذعان کرد: در حوزه ماشین‌های کشاورزی تولید داخل، کیفیت و استاندارد بالایی داریم اما تولیدات ما به لحاظ قیمتی یک‌هشتم تا یک‌دهم قیمت نمونه‌های خارجی است، بنابراین ماشین آلات ما قابلیت صادراتی بالایی به‌ویژه برای کشورهای همسایه، اوراسیا و افریقا دارد.

مصرف ۸ درصد از گازوئیل کشور در بخش کشاورزی
عباسی با اشاره به تغییر روش برای تامین سوخت ماشین های کشاورزی اذعان کرد: سوخت در هیچکدام از حوزه های بخش کشاورزی قطع و محدود نشده و فقط تغییر روشی در این بخش اعمال شده است.
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی با بیان اینکه  ۸ درصد گازوئیل کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، خاطرنشان کرد: روزانه 12میلیون لیتر گازوئیل در اختیار بخش کشاورزی قرار می‌گیرد و نیمی از این سوخت در حوزه ماشین های کشاورزی استفاده می‌شود.
وی افزود: به عبارتی بیش از ۵۰۰ هزار دستگاه تراکتور و حدود ۱۷هزار کمباین برداشت غلات، سوخت مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند، همچنین نیاز سوختی در حوزه‌های گلخانه‌ها، دام، طیور  و مکانیزاسیون کشاورزی نیز از این سوخت تامین می‌شود.