انتشار در تلگرام

مرغی که مردم 15 هزار تومان خریداری می‌کنند برای مرغدار صرف ندارد

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: هم اکنون گوشت بالای 100 هزار تومان است و مردم به‌جای گوشت باید از مرغ استفاده کنند اما همین مرغی که مردم 15 هزار تومان خریداری می‌کنند نیز تولید آن برای مرغدار صرف نمی‌کند.
شمس‌الله شریعت‌نژاد، عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس و نماینده مردم رامسر، تنکابن و عباس‌آباد در مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به این سوال که برخی از کاهش سرانه مصرف گوشت در کشور خبر می‌دهند، گفت: کمیسیون کشاورزی کاری نمی‌تواند بکند بلکه دولت باید در این رابطه پیشنهاد دهد. مصرف گوشت اگر پائین آمده به دلیل این است که قیمت آن بالا رفته و قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است.
وی افزود: هم اکنون گوشت بالای 100 هزار تومان است و مردم به‌جای گوشت باید از مرغ استفاده کنند اما همین مرغی که مردم 15 هزار تومان خریداری می‌کنند نیز تولید آن برای مرغدار صرف نمی‌کند؛ هزینه تولید بالا رفته و از آن طرف مردم نیز درآمد پائینی دارند؛ بنابراین باید همه مسائل کنار یکدیگر دیده شوند. ما باید درآمد مردم را بالا ببریم تا در کنار این افزایش قدرت خرید آنها نیز ارتقاء پیدا کند.
عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در رابطه با روش‌های افزایش درآمد مردم اظهار کرد: برای بالا بردن درآمد مردم از چند روش می‌توان استفاده کرد که یکی از آنها یارانه است که آخر و عاقبت ندارد. بخش دیگر برای افزایش درآمد نیز تولید و خدمات است. اما پدری که چند بچه‌ بیکار در خانواده خود دارد و این بچه‌ها جوان، پرانرژی و تحصیل‌کرده هستند چرا باید خود آن پدر خرج آنها را با یک حقوق بازنشستگی و کارمندی بدهد؟ این مسائل به یکدیگر پیچیده هستند و یک مقوله تک وجهی نیست که بخواهیم با یک شاخص مشکلات را حل کنیم.
شریعت‌نژاد گفت: تولید داخل به دلیل واردات نهاده‌های دامی افزایش چشمگیری داشته است البته اگر ما به شکلی عمل کنیم که اجازه ندهیم واردات ما حیف و میل شوند حتما قیمت گوشت ارزان‌تر از این قیمتی که در حال حاضر در بازار وجود دارد، خواهد بود.
نماینده مردم رامسر، تنکابن و عباس‌آباد با بیان اینکه ما باید کاری بکنیم که تولید صرفه اقتصادی داشته باشد، بیان کرد: یعنی از دام گرفته تا علوفه وسایر ملزومات در داخل کشور تولید شود. عمده خرید در کشور ما که دائم نیز بر تولید آن تاکید می‌شود بحث تولید گندم است، اما جایی که می‌شود علوفه تولید کرد کشاورز ما باز ترجیح می‌دهد که گندم تولید کند.