انتشار در تلگرام

دو دلیل افزایش قیمت تمام شده تولید مرغ

عضو هیات مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی با بیان اینکه کاهش کیفیت نهاده های دامی و تلفات شدید باعث افزایش قیمت تمام شده تولیدمرغ شده است، از تصمیمات غیرکارشناسی دولت دراین زمینه انتقادکرد.
برومند چهار آئینقیمت هر کیلوگرم مرغ آماده طبخ در بازار را به طور متوسط، ۱۴ هزار و ۵۰۰  تومان و قیمت مرغ زنده را بین ۱۰ هزار و ۲۰۰ تا ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: باتوجه به شرایط فعلی تولید، قیمت تمام‌شده هر کیلوگرم مرغ زنده نیز با احتساب ۱۰ درصد سود برای تولید درب واحدهای تولیدی، در همین حدود بوده و قیمت های مذکور از نظر تولیدکنندگان کاملا منطقی است.
وی در واکنش به مباحث مطرح شده مبنی بر اینکه مرغداران، عامل گرانی مرغ در بازار هستند، افزود:  در ۶۰ سال سپری شده از عمر صنعت مرغداری بویژه در سنوات اخیر و با توجه به شمار قابل ملاحظه فعالان این صنعت، ساختار خرده مالکی و بازار رقابتی حاکم بر صنعت مرغداری کشور بوده و مرغدار در این زمینه، نه تنها هیچگاه قیمت گذار نبوده؛ بلکه همواره قیمت‌پذیر بوده و شاهد این مدعا، زیان سنواتی انباشته فعالان این صنعت است که بیش از ۵۲۰۰ تولیدکننده مرغ را ورشکست و از مدار تولید خارج کرده است.
 وی تاکید کرد: هر از گاهی برخی برای پوشاندن تخلف های صنفی خود، با آدرس اشتباه و فرار به جلو، مرغداران گوشتی را عامل گرانی می‌دانند.
چهارآئین گفت: بر خلاف تمام سال‌های گذشته، از تیرماه سال جاری، دو اتفاق مهم در حوزه مرغ رخ داده که هزینه تولید آن را بالا برده و در افزایش قیمت نهایی تاثیرگذار بوده؛ اما متاسفانه تاثیر شگرف این دو رخداد در تولید گوشت مرغ، به طور کلی نادیده گرفته شده است.
این فعال بخش خصوصی اضافه کرد: نکته نخست در خصوص کاهش کیفیت نهاده های دامی است؛ به این معنا که در گذشته، عمده کنجاله سویا و ذرت مصرفی مورد نیاز صنعت طیور گوشتی کشور از برزیل وارد می شد که کیفیت بالایی داشت؛ اما در حال حاضر، مقدار زیادی کنجاله سویا از هند و ذرت از اوکراین وارد و در استانها توزیع شده که کیفیت چندان مطلوبی نسبت به انواع برزیلی خود ندارند.
چهارآئین ادامه داد: این محصولات به طور غیرمستقیم، در تلفات طیور تاثیر دارند؛ ضمن اینکه اثر اصلی آنها روی کاهش وزن گیری مرغ ها است.