انتشار در تلگرام

سیاست اشتباه ارزی 47 کارخانه ماده اولیه خوراک دام را فلج کرد

دبیر مجمع تولید کنندگان کلسیم فسفات کشور گفت: به دلیل اختصاص ارز به محصول نهایی به جای مواد اولیه 47 کارخانه کشور با 7 هزار کارگر در آستانه تعطیلی قرار گرفته‌اند.
محسن سعیدیان دبیر مجمع تولید کنندگان کلسیم فسفات کشور در نشست خبری اعلام کرد: بیش از 11 ماه است 47 کارخانه تولید کننده دی و مونو فسفات کلسیم در کشور به دلیل سیاست‌های غلط ارزی دولت تعطیل شده است؛ در حالی که این کارخانه‌ها تا قبل از سال 97 علاوه بر تامین نیاز داخل محصولات خود را به کشورهای حاشیه خلیج فارس و عراق و افغانستان صادر می‌کردند.
وی ادامه داد: سیاست اشتباه ارزی این بود که دولت به جای اینکه به مواد اولیه ارز دولتی بدهد تا چرخ 47 کارخانه با فعالیت 7 هزار کارگران فعال در این کارخانه‌ها،‌ بچرخد ارز دولتی را به واردات محصول نهایی داد تا وارد کنندگان، محصول نهایی که همان فسفات کلسیم است وارد کنند؛ کارخانه‌ها هم با ارز نیمایی مواد اولیه وارد کردند و نتیجه یک رقابت نابرابر بین وارد کنندگان و تولید کنندگان داخل برقرار شد که در حقیقت برنده نهایی آن وارد کنندگان بودند.
دی و مونو فسفات کلسیم به عنوان جیره غذایی دام و طیور استفاده می‌شود و به عنوان مکمل غذایی به خوراک آنها اضافه می‌شود،‌ حدود 1.5 تا 2 درصد جیره غذایی دام و طیور را این مکمل غذایی تشکیل می‌دهد که برای تشکیل پوسته تخم مرغ، پرواربندی، استخوان بندی وشیردهی دام‌ها بسیار تاثیرگذار است.
آنطور که دبیر مجمع تولید کنندگان کلسیم و فسفات کشور می‌گوید 47 کارخانه تولید کننده دی و مونو فسفات کلسیم در کشور وجود دارد که کار خودر را از سال 64 با قدمت 35 سال در کشور آغاز کرده‌اند و توانستند در طی این سال نیاز 120 هزار تنی کشور را تامین کنند به طوری که نیاز به واردات نبود و 5 هزار نفر به طور مستقیم و 2 هزار نفر به طور غیر مستقیم در این کارخانه‌ها مشغول به کار هستند.

تخصیص ارز به مواد اولیه قطع شد
سعیدیان در ادامه با بیان اینکه تخصیص ارز به مواد اولیه قطع شد، ادامه داد برای تامین این میزان از فسفات کلسیم نیاز به 250 هزار تن خاک فسفاته است که معمولا از کشورهای تونس، اردن، مراکش، آفریقای جنوبی و سوریه تامین می‌شد و وزارت جهاد کشاورزی با یک اقدام نادرست تصمیم گرفت ارز را بجای مواد اولیه به محصول نهایی دهد یعنی در حقیقت ارز را به وارد کنندگان بدهد تا آنها وارد کنند.
سعیدیان افزود: سازمان دامپزشکی کشور در 12 آذر ماه سال 97 طی نامه رسمی به وارد کنندگان اعلام کرد که برخی محصولات دارویی و از جمله فسفات کلسیم را وارد کنند در حقیقت از این زمان پایه‌های تولید این محصول در کشور سست شد و از آن زمان دل 7 هزار کارگر فعال در 47 کارخانه کشور لرزید.
* رقابت نابرابر واردکنندگان با تولیدکنندگانی که ارز نمی‌گیرند
وی به نتیجه این واردات اشاره کرد و گفت: وارد کنندگان فسفات کلسیم را وارد کردند و به پشتوانه گرفتن ارز دولتی به قیمت کیلویی4600 تومان فروختند اما در همان زمان قیمت تمام شده تولید داخل 5850 تومان بود چرا که ما ماده اولیه را با ارز نیمایی وارد می‌کردیم و مجبور بودیم حداقل به قیمت کیلویی 6200 تومان بفروشیم که طبیعی است در بازار هیچ خریداری برای ما پیدا نمی شد.