انتشار در تلگرام

اختلاف ۱۰ درصدی قیمت مصوب نهاده‌ها با بازار آزاد

عضو کانون سراسری مرغداران گوشتی از ثبات نرخ مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز نرخ هر کیلو مرغ گرم ۱۴ هزار و ۵۰۰ تا ۱۵ هزار تومان است.
‌برومند چهار آیین عضو کانون سراسری مرغداران گوشتی در گفت وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  از ثبات نرخ مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری، ۱۰ هزار و ۲۰۰ تا ۱۰ هزار و ۵۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۴ هزار و ۵۰۰ تا ۱۵ هزار تومان است.
وی کشش بازار، کاهش وزن گیری لاشه ناشی از تنش‌های گرمایی، ازدیاد تلفات و افت کیفیت نهاده‌های دامی را از جمله علل گرانی قیمت مرغ در بازار اعلام کرد و افزود: با توجه به شرایط کنونی عرضه و تقاضا پیش بینی می‌شود که قیمت مرغ تا ۱۵ شهریور در دامنه ۱۴ تا ۱۵ هزار تومان باشد.
به گفته چهار آیین، با توجه به کاهش ۲۵ تا ۲۶ درصدی جوجه ریزی در ماه‌های اردیبشهت و خرداد نباید انتظار افت قیمت مرغ در بازار را داشت.
این مقام مسئول با انتقاد از اعلام نرخ مصوب ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومانی برای فروش هر کیلو مرغ در بازار بیان کرد: مسئولان ستاد تنظیم بازار نرخ مرغ را بدون حضور تشکل‌های تولیدی به عنوان نماینده واقعی اعلام کردند که این نرخ با واقعیت‌های تولید منطبق نیست.
وی نرخ واقعی هر کیلو مرغ زنده را ۹ هزار و ۷۰۰ تا ۱۰ هزار و مرغ آماده به طبخ را ۱۴ هزار و ۵۰۰ تا ۱۵ هزار تومان اعلام کرد و گفت: نرخ کنونی مرغ به نفع تولیدکنندگان و مصرف کنندگان است و در صورت اجرای قیمت دستوری، تولیدکنندگان ترجیح می‌دهند از چرخه تولید خارج شوند که در نهایت کمبود عرضه و افزایش قیمت، همه را گرفتار می‌کند.
عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی عرضه مرغ با نرخ ۱۶ تا ۱۸ هزارتومان را گرانفروشی دانست و افزود: نهاد‌های ناظر و بازرسی وزارت صمت باید نظارت خود بر خرده فروشی‌ها را افزایش دهند چرا که عرضه با نرخ‌های کنونی جفا در حق مصرف کنندگان است.
چهار آیین در پایان نرخ کنونی هر کیلو ذرت در بازار آزاد یک هزار و ۵۰۰ تا یک هزار و ۷۰۰ و کنجاله سویا ۳ هزار و ۱۰۰ تا ۳ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: اگرچه قیمت نهاده‌های دامی در بازار آزاد تا حدودی معتدل شده است، اما همچنان با نرخ مصوب خود ۱۰ درصد فاصله دارد.