انتشار در تلگرام

دولت با واردات شیرخشک موافقت نکرد

سید احمد مقدسی افزود: پیش از این دولت واردات شیرخشک را به دلیل تولید داخلی این محصول ممنوع کرده و تعرفه 40 درصدی برای واردات این محصول در نظر گرفته بود اما کارخانجات لبنی در هفته های گذشته با نامه نگاری با وزارت صنعت به آزادسازی واردات آن را دنبال می کنند.
وی اظهارداشت: حتی در صورت آزادسازی واردات، این محصول باید با نرخ ارز در بازار ثانویه وارد کشور شود که در این صورت قیمت هر کیلوگرم شیرخشک بیش از 21 هزارتومان تمام می شود.
وی ادعای دبیر انجمن صنایع لبنی ایران درباره کمبود شیرخام و عرضه آن به کارخانجات لبنی را فرافکنی دانست و تصریح کرد: اکنون روزانه 20 هزار و 500 تن شیرخام یعنی سالانه بیش از هفت میلیون تن شیر وارد صنایع لبنی سراسر کشور می شود و کمبودی در این زمینه نداریم.
وی اضافه کرد: همچنین روزانه 2 هزار تن شیرخام به طور مستقیم از سوی دامداری ها روانه کارخانجات تولید کننده شیرخشک می شود تا نیاز داخلی کشور به این محصول تامین شود.
رئیس کانون انجمن صنفی گاوداران ایران یادآورشد: سال گذشته روزانه 22 هزار و 500 تن معادل سالانه هشت میلیون تن شیرخام وارد صنایع لبنی می شد که این کارخانجات شیرخام را از گاوداران می خریدند و به کارخانجات شیرخشک می فروختند و کارمزدی کار می کردند که این امر حاشیه سودی را برای صنایع لبنی ایران در پی داشت.
وی ادامه داد: با حذف واسطه گری صنایع لبنی و ارتباط مستقیم دامداران با کارخانجات شیرخشک، بخشی از حاشیه سود کارخانجات لبنی حذف شد که این امر اعتراض آنها را در پی داشته و خواهان واردات شیرخشک هستند.
مقدسی گفت: اکنون 30 کارخانه تولیدکننده شیرخشک سالانه بین 80 تا 90 هزارتن تولید دارند، درحالی که ظرفیت اسمی تولید این کارخانجات نزدیک 150 هزارتن در سال است.
وی نیاز مصرفی سالانه کشور را بین 60 تا 70 هزار تن برشمرد و افزود: به هیچ عنوان نیازی به واردات شیرخشک در کشور نداریم.
این مقام صنفی به صنایع لبنی کشور پیشنهاد داد «شیرخشک مورد نیاز خود را از کارخانجات تولیدکننده شیرخشک خریداری کنند زیرا اکنون قیمت هرکیلوگرم شیرخشک در بازار تا بورس بین 17 تا 19 هزارتومان است درحالی که اگر بخواهند شیرخشک با نرخ ارز بازار ثانویه یعنی حدود 9800 تومان وارد کنند، قیمت هرکیلوگرم شیرخشک وارداتی بیش از 21 هزارتومان خواهد شد».
وی اظهار داشت: اعتراض صنایع لبنی برای تامین شیرخام در حالی است که تا سه ماه گذشته به دلیل سرگردان کردن دامداران توسط صنایع لبنی با مازاد شیرخام در کشور مواجه شده بودیم که دولت را ناچار به خرید حمایتی شیرخام مازاد و تبدیل آن به شیرخشک کردند به طوری که اکنون نزدیک هشت هزارتن شیرخشک تولیدی مازاد در سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران داریم.
مقدسی افزود: صنایع لبنی برای رسیدن به حاشیه سود، خواهان واردات شیرخشک با ارز یارانه ای (4200 تومانی) هستند تا قیمت تمام شده آن به حدود 10 هزارتومان کاهش یابد و در عوض شیرخشک تولید داخلی انبار شود.
مقدسی گفت: همچنین صنایع لبنی می خواهند با دپو شیرخشک تولید داخلی، دولت را وادار به ارایه مشوق های صادراتی کنند تا این محصول مازاد در عین واردات، صادر نیز شود که این امر سود دو سویه برای صنایع لبنی ایران خواهد بود.
به گزارش ایرنا، از ابتدای تیرماه امسال صنعت دامداری ایران با ارتباط مستقیم با کارخانجات تولید کننده شیرخشک کشور توانست شیرخام مورد نیاز این صنعت را تامین کند که منجر به کاهش حاشیه سود صنایع لبنی شده است.
ممنوعیت صادرات شیرخشک بر اساس تصمیم جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصاد سران سه قوه در ۲۷مرداد و به استناد بند سه و چهار ابلاغیه ریاست جمهوری در ۲۹ مردادماه امسال صادر شد که براساس آن درباره نرخ تعرفه و ضوابط صادرات و واردات به وزیر صنعت، معدن و تجارت تفویض اختیار شد و وزارت صنعت، معدن و تجارت خواستار قراردادن شیرخشک در گروه اولویت یک شد؛ یعنی شیرخشک وارداتی با نرخ دولتی (4200 تومان) تامین و وارد کشور می شود.
بر اساس همین رویکرد، از ابتدای شهریورماه جاری صادرات انواع شیرخشک صنعتی و شیر خشک اطفال ممنوع شده است.
این ممنوعیت در حالی اعمال شده که به گفته فعالان صنعت دامپروری، به دلیل تولید مازاد شیرخشک در کشور، حتی نیازی به واردات شیرخشک با ارز رسمی نداریم.
همچنین براساس آمار جدید معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی سالانه نزدیک 10 میلیون تن شیرخام در کشور تولید می شود که بخش عمده آن به مصرف کارخانجات فرآورده های لبنی می رسد.