انتشار در تلگرام

عدم منفعت دامداران از افزایش قیمت شیر

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: افزایش قیمت شیر خود را در افزایش درآمد دامداران نشان نمی‌دهد و در سرانه مصرف شیر و لبنیات جامعه اثر بسیار نامطلوبی می‌گذارد.
یوسف داودی ، در خصوص افزایش قیمت شیر پاستوریزه توسط برخی از شرکت‌ها علی رغم موافقت شورای رقابت، اظهار داشت: روز گذشته با دامداران دیدار داشتم که از اکثر آنها شیر با قیمتی زیر هزار تومان خریداری می‌شود این درحالی است که وزارت جهاد کشاورزی قیمت هر لیتر شیر خام را یک هزار و 400تومان اعلام کرده.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تضمینی وجود ندارد که کارخانجات شیر را با قیمت یک هزار و 400تومان خریداری کنند، گفت: شیر خریداری شده از دامدار با قیمت حدود سه برابر و ماندگاری حراکثر یک هفته به بازار عرضه می‌شود، هیچ دامداری وجود ندارد که شیر از وی با قیمت اعلام شده وزارت جهاد کشاورزی خریداری شود.
نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دامداران در مسیر تولید شیر مشکل دارند؛ اما شاهد افزایش قیمت نیستند، ادامه داد: اصولا اگر قیمت شیر و محصولات لبنی برای مصرف کننده افزایش پیدا کرده باید با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های دامی و علوفه قیمت شیر خریداری شده از دامدار نیز افزایش پیدا کند.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دامدار باید شیر خام خود را ظرف 3 تا 4 ساعت تحویل کارخانه‌دار دهد در غیر این‌صورت شیر تولیدی قابلیت مصرف ندارد، عنوان کرد: در کارخانه با استفاده از روش‌های اتخاذ شده زمان مصرف و ماندگاری شیر را افزایش می‌دهند.
داودی در خصوص اینکه افزایش قیمت شیر چه تاثیری در سبد کالای مردم دارد، اظهار داشت: متاسفانه سرانه مصرف شیر و لبنیات در کشور ما نسبت به سرانه مصرف جهانی بسیار پایین است و باید این موضوع را هشدار داد و همین موضوع باعث شده تا در کشور ما مشکلات استخوان و دندان افزایش پیدا کند، اقشاری که درآمد کمی دارند نمی‌توانند شیر مورد نیاز خود را به‌منظور تامین کلسیم بدن خریداری کنند.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه افزایش قیمت شیر خود را در افزایش درآمد دامداران نشان نمی‌دهد و در سرانه مصرف شیر و لبنیات جامعه اثر بسیار نا مطلوبی می‌گذارد و برای سلامت جامعه اصلا مناسب نیست، خاطرنشان کرد: در کنترل قیمت‌ها اشکال اساسی وجود دارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی باید به کنترل قیمت‌ها سریعا ورود کنند زیرا تولید یک لیتر شیر خریداری شده با قیمت زیر هزار تومان نباید این میزان افزایش عینا داشته باشد.