انتشار در تلگرام

پیش بینی کاهش 20 درصدی قیمت مرغ در هند

انتظار می رود قیمت مرغ تا شش هفته آینده به دلیل کاهش تقاضای مصرف کنندگان کاهش پیدا کند.
به گزارش روزنامه Business Standard، قیمت مرغ بعد از آنکه اخیرا بالا رفته بود، در پی تجدید عرضه از سوی تولید کنندگان بزرگ و افزایش شدید فعالیت های پرورش مرغ در کشور هند، در دو هفته گذشته بیش از 14 درصد کاهش داشته است.
طبق اطلاعاتی که وب سایت خبری Poultry Bazaar در مورد نرخ مرغ در اختیار ما می گذارد، مشخص می شود قیمت جوجه های گوشتی در ایالت پنجاب 13/64 درصد کاهش داشته و به کیلویی 76 روپیه رسیده است. این کاهش قیمت در شهر ناسیک (ایالت ماهاراشتا) نیز مشاهده شده است؛ در این شهر گوشت جوجه های فارم به قیمت کیلویی 78 روپیه فروخته می شود. به همین دلیل قیمت ها در دیگر قسمت های کشور هند نیز با کاهش روبرو شده است.

بارلام یاداو (Balram Yadav)، مدیرعامل شرکت گودرج اگرووت (Godrej Agrovet Ltd)، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مرغ هند، گفته است:« قیمت جوجه 10 تا 14 درصد در ماه ژوئیه به دلیل تجدید عرضه گوشت مرغ کاهش یافته است. یک ماه پیش، تولید گوشت مرغ در هند به دلیل آب و هوای نامناسب افزایش یافته و باعث کاهش تعداد مرغ ها شده بود. در تابستان، میزان مرگ و میر سه برابر شده و از میزان عادی مرگ و میر که 2-3 درصد است به 7-8 درصد رسیده است. این امر موجب کاهش شدید محصولات طیور شده بود. اکنون، با شروع فصل باران های موسمی، دما به حالت عادی برگشته و کشاورزان شروع به افزایش محصولات خود کرده اند.»
جالب اینجاست که در ماه ژوئن به دلیل کمبود عرضه و در پی تصمیم دولت مبنی بر معدوم سازی هزاران پرنده در ایالت های بهار، جارکند، اودیسا، چنای و چند ایالت دیگر به دلیل وقوع آنفولانزای پرندگان قیمت جوجه گوشتی به بالاترین میزان خود رسید.

تصمیم دولت مبنی بر معدوم سازی طیور موجب افزایش قیمت ها در ماه ژوئن شده بود. برای مثال در ایالت گجرات، قیمت جوجه گوشتی در ابتدای ژوئن به کیلویی 106 روپیه رسید که در ماه های اخیر به بالاترین میزان قیمت رسیده بود. دولت هند سال گذشته در ماه اکتبر به علت آنفولانزای مرغی اقدامات خود را آغاز کرد و در ژوئیه  2017 اعلام کرد که اقدامات آن به اتمام رسیده است.
افزایش عرضه فقط در تولید مرغ های بیشتر نبوده بلکه میانگین وزن طیور نیز افزایش یافته است. به گفته یاداو، میانگین وزن طیور از 1/5 – 1/6 کیلوگرم در ماه ژوئن به 2/1 – 2/2 رسیده است.
یاداو اظهار داشت:« تقریبا یک ماه پیش، به دلیل دمای بالای هوا مرغ کمتری به بازار عرضه شد. اکنون هوا خنک شده و وزن طیور نیز بالا رفته است، در نتیجه گوشت بیشتری به بازار عرضه می شود و تامین افزایش یافته است. علاوه بر آن، ماه شراوان (ماه مقدس بوداییان) نزدیک است و در این ماه مصرف کاهش می یابد و در نتیجه قیمت ها تا انتهای اوت 20 درصد کاهش می یابد.»