انتشار در تلگرام

۱۰درصد تولید شیر داخلی به کشورهای منطقه صادر می شود

معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: ۱۰درصد تولید شیر داخلی به کشورهای منطقه صادر می شود.
حسین صفایی در آیین بهره برداری از فاز دوم کارخانه خوراک دام بوکان اظهارداشت: ارتقای سلامت و تامین امنیت غذایی مردم با بهبود سرانه مصرف شیر در کشور نیازمند سرمایه گذاری در مراحل قبل و بعد از تولید محصولات غدایی است.
وی اضافه کرد: در بین محصولات غذایی شیر و فرآورده های لبنی دارای اهمیت بسیار بوده و سازمان بهداشت جهانی تاکید بر این دارد که برای حفظ سلامت مردم و ایجاد یک سلامت پایدار باید سرانه مصرف مواد لبنی را در کشورها به ۱۶۰کیلو گرم در سال برساند.

سرانه مصرف شیر در مقایسه با متوسط جهانی خیلی پایین است
معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: میزان سرانه مصرف شیر در ایران بسیار پایین تر از متوسط جهانی است و تلاش شده که این میزان سرانه افزایش پیدا کند.
وی بیان اینکه ۱۰درصد تولید شیر داخلی به کشورهای منطقه صادر می شود، اظهار داشت: در سال های گذشته اتفاق خوبی که افتاده دولت جمهوری اسلامی ایران سهم بازار شیر خود را افزایش داده و در طول چهار سال گذشته بیش از ۶۰۰ هزار تن مواد لبنی به خارج از کشور صادر کرده است.
صفایی با بیان اینکه بازار عمده لبنیات کشور، عراق است که بالغ بر ۸۰درصد این محصولات از ایران تهیه و به این کشور صادر می شود افزود: پنج درصد شیر کشور در استان آذربایجان غربی تولید می شود،در این استان ۸۰۰ هزار دام سنگین شیر تولید می کنند.
وی در ادامه افزود: همه کشورهای جهان برای تامین امنیت ملی باید امنیت غذایی خود را تامین کنند و این امر در کشوری مانند ایران که در منطقه ای خاص قرار دارد دارای اهمیت بیشتری است و این موضوع موجب شده که حمایت از کشاورزی در دستور کار مسئولان قرار بگیرد.

اتحادیه های کشاورزی و تعاونی های تولید باید صاحب زنجیره تولید شوند
صفایی با بیان اینکه تعاونی ها باید تبدیل به لجستیک بخش کشاورزی و تامین کننده نهاده های مورد نیاز این بخش شوند خاطر نشان کرد: با صنعتی کردن بخش کشاورزی می توانیم علاوه بر کاهش هزینه ها؛ بهره وری را نیز در این بخش افزایش دهیم.
وی یاد آورشد: در برنامه ششم توسعه اهتمام ویژه‌ای برای حمایت از بخش کشاورزی و سرمایه گذاری در این بخش شده است و در زمینه بهینه سازی سیستم های نوین آبیاری در کشور اعتباری بالغ بر ۳۲۵۰ میلیارد تومان اختصاص داده شده است.
صفایی ادامه داد:۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات اعتباری با نرخ سود زیر ده درصد نیز در راستای کمک به توسعه اشتغالزایی در مناطق روستایی برای متقاضیان سرمایه گذاری در این بخش در نظر گرفته شده است.