انتشار در تلگرام

کارخانه بزرگ تولیدی خوراک دام و طیور در بوکان افتتاح شد

ا حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل سازمان تعاون روستایی کشور کارخانه تولید خوراک دام و طیور آذربایجان غربی در بوکان به بهره برداری رسید.
این کارخانه تولیدی در زمینی به مساحت ۲هکتار و با زیر بنای سه هزار مترمربع در پنج طبقه در نزدیکی روستای ملالر از توابع بخش سیمینه بوکان واقع در مسیر جاده بوکان به میاندوآب ساخته شده است.
این کارخانه با ۲۳ میلیارد ریال سرمایه اتحادیه دامداران استان آذربایجان غربی با ظرفیت ۱۰تن در به بهره برداری رسید  که با افتتاح این طرح برای ۲۰نفر به صورت مستقیم و ۵۴ نفر به صورت غیر مستقیم فرصت شغل جدیدایجاد شد
مدیر سازمان تعاون روستایی آذربایجان غربی در آیین افتتاح فاز دوم کارخانه خوراک دام بوکان گفت: برای احداث فاز دوم کارخانه خوراک دام بوکان که مجهز به پیشرفته ترین دستگاه های خط تولید بر اساس آخرین متدهای استاندارد روز ایران و اروپا است، اعتباری بالغ بر بیست و دو میلیارد ریال هزینه شده است .

شهریار حیدری افزود: در این کارخانه ‌که در زمینی به مساحت دو هکتار احداث شده است، با ظرفیت اسمی تولید ۲۰ هزار تن در سال و تولید ۱۰ تن در ساعت انواع کنسانتره های شیری ، پرواری، مش و گوسفندی تولید می شود.

وی تصریح کرد: حلقه اصلی این طرح تبدیل وترکیب مواداولیه آن و حلقه بعدی و مهم دامداران استان که صاحبان اصلی این کارخانه هستند جرا که این کارخانه متعلق به اتحادیه تعاونی کشاورزی و دامداران استان با ۲۱ شرکت تعاونی کشاورزی در سطح استان با بیش از سی و شش هزار دام دار عضو است .
حیدری ادامه داد: درسطح استان حدود ۷-۸ کارخانه خوراک دام وجود دارد که به یقین این کارخانه به عنوان دومین کارخانه خوراک دام در استان هست که بدون دخالت دست و بصورت اتوماتیک ترکیب خوراک دام را بصورت کاملا تخصصی و اتوماتیک تولید می کند.
وی خاطر نشان کرد: ماشین الات و دستگاه های موجود در کارخانه این توانایی را دارند متناسب با نیاز و درخواست مشتری نسبت به ترکیب مواداولیه اقدام و محصول مورد نظر رادر اختیار مشتریان قراردهند.

مدیر سازمان تعاون روستایی آذربایجان غربی بیان کرد: با افتتاح این طرح زمینه اشتغال مستقیم برای ۱۷ نفر و به صورت غیر مستقیم برای ۸ نفر فراهم شده است.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه ذخیره غذایی گاوشیری و گاو گوشتی دام سبک و دام سنگین متفاوت بوده و قبلا بصورت فله ای و توسط نیروی انسانی وبه صورت دستی ترکیب می شد که احتمال خطا اجتناب ناپذیر بود، ولی در سیستم فعلی فرمول ذخیره غذایی احشام پس از تایید کارشناس تغدیه دام توسط دستگاهای الکترونیکی ترکیب و احتمال درصد خطا نزدیک به صفر کاهش یافته بطوریکه امکانات و تاسیسات کارخانه این امکان را می دهد در صورت نیاز به ذخیره غذایی شتر مرغ رابنا به شرایط و حساسیت خاص آن را ترکیب و آماده تحویل نماید.
مدیر سازمان تعاون روستایی آذربایجان غربی افزود: در سال گذشته ۴۶۰۰ تن بذر گواهی شده توسط شرکت های تعاونی روستایی استان از مجموع تولید۱۷ تا ۲۰ هزار تن بذر گواهی شده در شرکتهای فراوری و تولید بذر استان ، تولید و بین زارعین توزیع شد.
وی یاد آورشد: این طرح نیز به عنوان یکی از طرح های تکمیل کننده زنجیره ی تولید در بخش دام به شمار می رود که مورد تاکید وزیرجهادکشاورزی در سال مزین به شعار محوری سال است.
حیدری ادامه داد: شهرستان بوکان یکی از قطب های مهم کشاورزی تاثیر گذار درسطح استان است که به واسطه تولید گندم لقب انبار غله استان را به خود اختصاص داده است.